stabiele bloedsuikerspiegel

Ons lichaam houdt van balans. Als iets in het lichaam verstoord raakt, zal zij er van alles aan doen om de natuurlijke balans te herstellen. Een mooi voorbeeld van zo’n balanssysteem in je lichaam is de bloedsuikerspiegel. Door te zorgen dat je bloedsuikerspiegel in balans is, zul je je fitter voelen. Om fit te blijven, je gezond te voelen of om gewicht te verliezen, is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel niet teveel schommelt. Een stabiele bloedsuikerspiegel is misschien wel de sleutel voor een gezond en slank lichaam.

Wat is de bloedsuikerspiegel?

Zoals de naam al doet vermoeden, is de bloedsuikerspiegel niks anders dan de spiegel van het suiker (glucose) in je bloed. Dit wordt ook wel de bloedglucosespiegel genoemd. De waarden van de hoeveelheid glucose die opgelost is in het bloed, zijn te meten in het bloed. Deze waarden wordt aangeduid als millimol per liter, ofwel mmol/l. Deze spiegel kan hoger maar ook lager uitvallen. O.a. wat je eet en drinkt is van grote invloed op de hoogte van de bloedsuikerspiegel. Gedurende de dag wisselen deze waardes.

Zo zal vlak voor het eten de waarde wat lager zijn, terwijl direct na het eten de bloedsuikerspiegel wat zal stijgen. De glucose uit het eten komt dan namelijk in het bloed terecht en zal moeten worden vervoerd naar de cellen die behoefte hebben aan energie.

Gezonde Waarden van de bloedsuikerspiegel

Bij iemand die gezond is, zal de aanmaak van insuline er steeds voor zorgen dat de bloedsuikerwaarden stabiel blijven. Eet of drink je iets wat veel suikers bevat dan zal, als reactie hierop, de alvleesklier insuline aanmaken. Het hormoon insuline zorgt er dan vervolgens voor dat de glucose in het bloed naar de cellen vervoerd zal worden. Als dit systeem helemaal goed werkt, zullen je bloedsuikerwaarden dan ook normaal zijn.

stabiele bloedsuikerspiegel

In een normale situatie zal de bloedsuikerspiegel van een nuchter persoon tussen de 4 en de 6 mmol/l. zijn.

Te veel en te vaak zulke suikerpieken of dalen in je bloedsuikerspiegel, zijn op lange termijn niet gezond. Naast dat je hierdoor allerlei vage klachten door kunt ontwikkelen, kan dit op een gegeven moment overgaan in bijv. diabetes type 2.

Als je last hebt van pre-diabetes of wanneer je al diabetes hebt, dan is de hoevelheid suiker in het bloed (het bloedsuiker) te hoog. Dit komt doordat je lichaam minder goed of juist helemaal niet meer in staat is om insuline aan te maken of op te nemen. Hierdoor krijg je problemen met je bloedsuikerspiegel. Bij bloedonderzoek zullen de bloedsuikerwaarden dan ook te hoog zijn. Van te hoge waarden is sprake als deze waarde (nuchter geprikt) boven de 7 mmol/l liggen. We spreken dan van suikerziekte of diabetes.

wat zijn normale bloedsuikerwaarden»Lees ook: Wat zijn normale bloedsuikerwaarden? 

Het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel

Om gezond te zijn en te blijven is het dus erg belangrijk dat je bloedsuikerspiegel stabiel is. Maar hoe zorg je er nu voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft? En hoe werkt die bloedsuikerspiegel nu precies?

Hoe werkt de bloedsuikerspiegel?

Alles wat we eten en drinken heeft invloed op onze bloedsuikerspiegel. Met name de producten die veel toegevoegde of snelle suikers bevatten, laten de bloedsuikerspiegel ook snel stijgen. Kort nadat je iets gegeten of gedronken hebt worden deze koolhydraten (suikers/zetmeel) hieruit omgezet in glucose. Deze glucose komt in de bloedbaan en zal vervolgens de bloedsuikerspiegel laten stijgen. Ons lichaam houdt van balans en wil graag een stabiele bloedsuikerspiegel aanhouden. Daarom zal zij er alles aan doen om de bloedsuikerspiegel zo snel mogelijk te laten dalen zodat deze weer stabiel wordt.

De alvleesklier maakt insuline aan om de glucose in het bloed te vervoeren naar de cellen. In de cellen wordt deze glucose verbrand voor energie. Als er teveel glucose in het bloed zit en de cellen al vol zijn, dan wordt deze glucose omgezet tot glycogeen en opgeslagen in de spieren en lever. Als de spieren en de lever ook vol zitten, dan wordt het glucose omgezet tot vet.

Zo kan het ook voorkomen dat je een lage bloedsuikerspiegel hebt. Dit kan voorkomen als er maar heel weinig koolhydraten uit de voeding binnenkomen.

Voorbeelden bij een lage bloedsuikerspiegel:

  • Te weinig eten,
  • Bij een koolhydraatarm dieet,
  • Bij ziekte,
  • Als je aan het vasten bent,
  • Teveel sporten mogelijk in combinatie met te weinig eten.

Op het moment dat de bloedsuikerwaarden te laag zijn, maakt de alvleesklier het hormoon glucagon aan. Dit hormoon zet het glycogeen uit de lever en spieren weer om in glucose. Deze glucose heeft het lichaam op dat moment weer nodig om energie aan het lichaam te kunnen leveren.

Wanneer er geen of zeer weinig koolhydraten binnenkomen vanuit je voeding, dan kan het lichaam overschakelen op de vetverbranding.

Klachten bij een te hoge bloedsuikerspiegel

Heb je lange tijd een te hoge bloedsuikerspiegel, dan zul je vroeg of laat last van klachten krijgen. Hoe hoger de bloedglucose in het bloed, en hoe langer deze is verhoogd, hoe meer klachten je zult ontwikkelen.

Hoge bloedsuikerspiegel

Enkele gevolgen die kunnen optreden bij een te langdurig verhoogde bloedsuikerspiegel:

  • Verminderde weerstand
  • Overgewicht
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hart en vaatziekten
  • Versnelde veroudering
  • Invloed op je stemming
  • Schildklierproblemen
  • Leververvetting
  • Diabetes type 2
  • Kanker

Een stabiele bloedsuikerspiegel

Op dat moment is de bloedsuikerspiegel in balans. Je bent energiek en voelt je goed. Een stabiele bloedsuikerspiegel is wellicht de sleutel naar een gezond en slank lichaam. Een stabiele bloedsuikerspiegel krijg en behoud je door een gezond voedingspatroon en bijbehorende leefstijl er op na te houden.

Op het moment dat je bloedsuikerspiegel uit balans is, ontstaat er een vorm van stress in je lichaam. De bloedsuikerspiegel bepaalt namelijk hoeveel energie de hersenen krijgen.

  • Bij een te lage bloedsuikerspiegel krijgen de hersenen een tekort aan glucose.
  • Bij een te hoge bloedsuikerspiegel krijgen de hersenen een tekort aan zuurstof.

Zowel glucose als zuurstof zijn nodig voor de aanmaak van nieuwe energie.

Tips voor een stabiele bloedsuikerspiegel:

Je kunt er zelf heel wat aan doen om te zorgen dat je bloedsuikerspiegel in balans is en ook in balans blijft. Op het gebied van voeding en leefstijl is de grote winst te behalen:

  • Eet vezelrijke producten
  • Vermijd snelle suikers
  • Verminder je stress
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Wees matig met vruchtensappen en (light)frisdranken
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Gebruik de juiste vetten
  • Zorg voor het behoud van een gezond gewicht
  • Eet gezond en gevarieerd. (Veel groente, fruit, noten, zaden, volkorenproducten, enz.)

Wil jij je bloedsuikerspiegel onder controle krijgen en tegelijkertijd lekker kunnen eten?

Dan is dit kookboek van Ben Kuiper en Marloes Schuurman iets voor jou. Het ‘Diabetes omkeren methode kookboek’ bevat maar liefst 112 lekkere recepten. Alles in het boek staat in het teken om je bloedsuikerspiegel te verlagen en te stabiel te houden. Een leuk bijkomend effect van dit kookboek is dat je ook nog eens zult afvallen als je overgewicht hebt.

Diabetes omkeren methode kookboekJe bestelt het boek hier!

Dit kookboek is speciaal voor mensen met een verhoogde suikerspiegel of diabetes type 2 die gewoon lekker willen eten zonder dat dit invloed op je bloedsuikerspiegel heeft.

Een stabiele bloedsuikerspiegel: De sleutel naar een gezond lichaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *