Suikermaxdag kinderen

Suiker wordt overal ingestopt. Vaak als goedkope zoetmaker. Als je maar weet waar het in zit, dan kun je voor jezelf beslissen om een product wel of niet te kopen. Ook kinderen krijgen dagelijks, veelal ongemerkt, heel wat suikers binnen. Kinderen zitten sneller aan de maximale aanbevolen suikerbehoefte dan volwassenen omdat ze kleiner zijn en minder wegen. Wat zorgwekkender is dat kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar op 8 juli van dit jaar al op hun suikermaxdag zaten.

Suikermaxdag 2020 voor kinderen

Op 8 juli is het suikermaxdag. Op deze dag is namelijk de maximale suikerinname voor kinderen van 4 tot 8 jaar voor het hele jaar al bereikt. Wat de suikermaxdag precies is kun je lezen in dit artikel van foodwatch wat de Suikerbank graag met jou deelt.

Foodwatch eist strengere aanpak kindermarketing en suikerbommen

Woensdag 8 juli was het de eerste ‘suikermaxdag’ van 2020: voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Dit betekent dat kleine kinderen nu al hun maximale jaarhoeveelheid suikers hebben bereikt, gebaseerd op het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie. Als het percentage overgewicht bij kinderen naar beneden moet, zal ook de suikerconsumptie moeten dalen.

Campaigner Frank Lindner van voedselwaakhond foodwatch: “Het feit dat kinderen al halverwege het jaar hun suikermax hebben bereikt is geen verrassing als je naar de zwakke maatregelen tegen overgewicht kijkt. Tel daar de marketingtrucs en misleidende etiketten bij op, en een gezonde keuze maken wordt moeilijk voor ouders en kinderen.”

Suikermaxdag kinderen

In 2015 publiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) haar richtlijn ‘Suikerinname voor volwassenen en kinderen’. Hierin geeft zij de sterke aanbeveling om maximaal 10% van de dagelijkse energie uit ‘vrije’ suikers te halen. De WHO adviseert zelfs een beperking tot 5% voor extra gezondheidsvoordelen.

Kinderen van 4 tot 8 jaar consumeren in Nederland relatief de meeste vrije suikers, bijna twee keer zoveel als de WHO adviseert als maximum. Hun suikermaxdag valt daarom het vroegst in het jaar: al op 8 juli hebben zij hun maximaal aanbevolen jaarhoeveelheid op. Dit betekent dat kinderen van 4-8 jaar (gebaseerd op cijfers van het RIVM) gemiddeld 19,25% van hun calorieconsumptie uit vrije suikers halen, in plaats van de aanbevolen 10%.

In het algemeen geldt: hoe jonger, hoe groter het suikerprobleem. 9 op de 10 jongeren (7-18 jaar) en 6 op de 10 volwassenen (19-69 jaar) overschrijdt de 10% norm, zo blijkt uit de meest recente Voedselconsumptiepeiling van het RIVM.

Too little too less

De voortgangsrapportage van het Nationaal Preventieakkoord, dat twee weken geleden werd gepubliceerd, bevestigt het probleem opnieuw: te veel woorden, te weinig daden. Een belangrijke ambitie van het Nationaal Preventieakkoord (2018), dat in 2040 een gezonder Nederland wil bereiken, is het terugdringen van het percentage jongeren (4-18 jaar) met overgewicht tot maximaal 9,1% in 2040. De praktijk staat echter ver weg van de ambitie: in 2019 (13,2%) is het percentage jeugdigen met overgewicht zelfs hoger dan in 2018 (11,7%).

suikermaxdag kinderen

De mooie ambities blijven dus vooral bij woorden, in plaats van daden. Uit de ‘Quick Scan’ van het RIVM (2018), over de mogelijke impact van het preventieakkoord blijkt dat de voorgestelde maatregelen tekort schieten om de ambities te behalen. Maatregelen die volgens het RIVM wél effectief kunnen zijn – zoals het wettelijk herformuleren van productsamenstelling, minder ongezonde producten aanbieden en prijsbeleid – worden niet of maar in beperkte mate ingezet. De voortgangsrapportage van het akkoord (van 22 juni 2020) toont ook nog eens aan dat de doelstellingen te vaag zijn: de doelen voor 2020 zijn “niet allemaal concreet en/of meetbaar”.

Suikerbommen en kindermarketing

De maatregelen die wel ‘concreet’ zijn wat betreft het terugdringen van overgewicht bij kinderen, zijn in diverse gevallen zwak. Een duidelijk voorbeeld zijn de afspraken met betrekking tot kindermarketing. Uit een selectie van suikerrijke producten voor kinderen, die foodwatch naar aanleiding van suikermaxdag onderzocht, blijkt dat kinderen nog steeds gelokt worden met kleurrijke en leuke plaatjes, zoals een vrolijk bijtje bij Kellogg’s en een kleurrijke eenhoorn bij Danone. Dergelijke ‘branded characters’ zijn nog steeds niet verboden. Enkel ‘licensed media characters’ (uit bijvoorbeeld tekenfilms of games) zijn dat.

Lindner: “Of de kleurrijke sprookjesfiguren nu licensed zijn of niet, maakt voor kinderen weinig uit. Mijn nichtjes en neefjes blijven naar de verpakkingen met dieren en opvallende kleuren grijpen. Met als gevolg drama in de supermarkt of suikerbommen op hun bord.”

Lees ook: Bescherm kinderen tegen marketing van junkfood

Naast het stopzetten van kindermarketing, moeten producenten ook gewoon minder suiker in hun producten stoppen. Ook dit blijkt echter een wassen neus. In 2014 hebben verschillende partijen het ‘Akkoord Verbetering Productsamenstelling’ ondertekend met als doel onder meer het gehalte aan suiker in producten naar beneden te halen. In de impactanalyses over het effect van de naleving van de afspraken concludeert het RIVM (2019) dat met de afspraken slechts kleine stappen zullen worden gezet om de dagelijkse inname van suiker te verlagen. 

Suikermaxdag

Suikermaxdag is een dag wat in 2019 door foodwatch in het leven is geroepen. Deze dag is bedoeld om mensen bewust te maken van het probleem en het gebrek aan politieke wil om het probleem aan te pakken. In 2019 was het de eerste keer dat foodwatch suikermaxdag uitriep. Het is naar analogie van het internationaal bekende ‘Earth Overshoot Day’. Eerder bleek uit onderzoek van foodwatch dat aan meer dan de helft van de producten in supermarkten suiker wordt toegevoegd.

Suikermaxdag 2019 per leeftijdsgroep:

  • 1 tot 3 jaar: 10 augustus
  • 4 tot 8 jaar: 9 juli
  • 9 tot 13 jaar: 26 juli
  • 14 tot 18 jaar: 14 augustus
  • 19 tot 30 jaar: 14 september
  • 31 tot 50 jaar: 3 november
  • 51 tot 70 jaar: 23 december
  • 71 tot 79 jaar: komt niet aan maximum

Wanneer is jouw suikermaxdag?

Wat foodwatch betreft komt er nu een suikertaks, wetgeving en een einde aan alle vormen van kindermarketing om de hoge hoeveelheden suiker in producten aan banden te leggen.

Dit artikel is met toestemming overgenomen van de website van voedselwaakhond foodwatch

Suikermaxdag: kinderen tussen 4 en 8 jaar hebben al genoeg suiker binnen voor de rest van het jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *